Tak jsem úspěšně zvládl složité rozhodování, jaký si koupit fotoaparát. Ale žádný zasloužený odpočinek se nekoná – hned mě čeká další (neméně náročný) úkol, a tím je výběr objektivu. Učinil jsem totiž zajímavou zkušenost – můžete mít sebelepší tělo, ale bez objektivu ne a ne udělat pořádnou fotku. Dobře, trochu žertuji, už když jsem vybíral fotoaparát, přemýšlel jsem o objektivech, ale to hlavní rozhodování jsem nechal až na teď – s tím, že tělo i objektiv celkem logicky koupím společně.

Vzhledem k tomu, že jsem se o pár dní dříve definitivně rozhodl pro fotoaparát Canon EOS 40D, volba objektivu byla velmi jednoduchá – musí jít nasadit na zmíněné tělo. Jenže takových je spousta, že ...

Nejdříve mě opět čekalo seznámení s trochou té teorie – pojmy jako zoom, pevné ohnisko, přepočet ohniska, světelnost, stabilizátor, USM, L třída, EF, EF-s a mnohé další. Zde mi neocenitelným pomocníkem byly stránky www.fotoroman.cz. Dále jsem přemýšlel, jestli ke Canonu musím mít nutně Canon, a nebo raději ušetřím pár korun a půjdu do objektivu nějakého alternativního výrobce. Po prozkoumání zkušeností uživatelů v internetových diskusích na www.digineff.cz jsem usoudil, že u alternativních výrobců jako je např. Tamron nebo Sigma se lze setkat s poměrně značnou kusovou variabilitou a jako začínající uživatel zrcadlovky patrně nezvládnu obíhat obchody a zkoušet několik objektivů s tím, že z nich potom vyberu ten nejlepší. Navíc jsem se dočetl, že některé z těchto objektivů pomalu ostří, často trpí na frontfocus či backfocus, nejsou příliš použitelné na nejnižší clonu a vůbec mají spoustu nevýhod. Takže první část rozhodování jsem měl úspěšně za sebou – prostě si pořídím objektiv Canon. U těch by měla být relativní jistota kvality a rovněž malá pravděpodobnost výskytu různých neočekávaných překvapení.

Vzhledem k tomu, že do budoucna (rozuměj v tomto století) neplánuji nákup full frame, klidně jsem se mohl dívat i po objektivech označených EF-s. Chtěl jsem se vyhnout objektivům typu 18-200, protože bych sice získal výborný rozsah, ale jak mi bylo naznačeno, kvalita obrazu by nebyla úplně nejlepší. Prostě prý nemůžu mít všechno – rozsah i kvalitu. (Proč???) No dobře, snížíme rozsah. Taky jsem se dozvěděl, že na začátek potřebuji něco s kratším ohniskem, protože mít sice teleobjektiv 100-400 je super, ale na takové to domácí focení je celkem na dvě věci. Ze svého výběru jsem poměrně rychle vyřadil EF-s 18-55 f/3.5-5.6 IS a EF-s 17-85 f/4-5.6 IS USM, protože prý na začátek nejsou špatné, ale časem bych stejně chtěl něco lepšího. A taky ta světelnost už na mě byla trochu vysoká. Takže mi zůstali favorité EF 17-40 f/4.0L USM (L-ko, vysoká kvalita, trochu menší rozsah), EF 24-70 f/2.8L USM (L-ko, bez stabilizátoru, začátek po přepočtu málo široký, výborná světelnost), EF 24-105 f/4.0L IS USM (L-ko, výborný rozsah, stabilizátor, začátek málo široký) a EF-s 17-55 f/2.8 IS USM (stabilizátor, pro mě dostatečně široký začátek, výborná světelnost). U všech bylo ostření USM (rychlé, tiché a spolehlivé, s možností manuálního doostřování), takže tento fakt nehrál v rozhodování roli. Světelnost je u dvou 2.8 a u dvou 4.0, což už je jistý rozdíl. A po předchozích zkušenostech se starým fotoaparátem jsem věděl, že ani světelnost 2.8 někdy nemusí stačit. Tedy docela důležitý faktor při rozhodování. Dále přišel na řadu rozsah ... 17-40 je fakt málo a navíc slabší světelnost => tento ne; 24-70 nemá stabilizátor a začíná po přepočtu na cca 38 (vzpomínám, jak jsem nadával na 37 na předchozím foťáku, když se mi tam nechtěla zepředu vejít věž kostela na Vyšehradě) => tento taky ne; 24-105 mě moc láká svým rozsahem, ale světelnost 4.0 a hlavně zase ten nešťastný začátek => ani tento se nestane mým novým objektivem. Nakonec tedy zvítězil EF-s 17-55 f/2.8 IS USM – sice je jen EF-s, ale to mi hned tak vadit nebude; není L-kový, ale uživatelé si ho poměrně chválí a někdy mu dokonce přezdívají zakuklené L-ko; má stabilizátor, dostatečně široký začátek, výbornou světelnost a i když prý na plnou díru není úplně extra, zaclonit se dá vždycky.

Pokud jste čekali, že se dozvíte, který objektiv je pro vás nejlepší, asi vás zklamu. Jednak záleží na těle (zda full frame či crop), ale hlavně se každý musí rozhodnout podle svých preferencí. Budete často fotit velké stavby či někde v interiéru? Potřebujete široký začátek (nebo přímo širokoúhlý objektiv typu 10-22). Rádi byste akční fotky, fotky ve špatných světelných podmínkách nebo dokonce obojí? Dívejte se po světelnosti 2.8 a lepší. Klepou se vám ruce? Oceníte stabilizátor. Prostě proto se nedělá objektiv jeden, ale celá řada – aby si každý mohl vybrat ten nejlepší (nejlepší pro své focení), i když nám to při výběru trochu komplikuje život.

 

EF-s 17-55 f/2.8 IS USM

 

 

Additional information