Po návratu z treku je nám jasné, že máme v Lehu několik dní čas, než se podaří opravit poničené mosty a cesty, abychom se dostali do Kashmiru. Ráno začínáme snídaní v oblíbené German Bakery a během dne se vydáváme na prohlídku Královského paláce nad Lehem. V paláci je také malé museum s informacemi o Ladakhu, jeho historii a památkách. Po večeři v tibetské restauraci jdeme do dolní části Lehu, kde se chystá svíčkový pochod za oběti povodní. Teprve nyní vidíme na vlastní oči následky divoké vody – na silnicích jsou hromady zaschlého bláta, některé domy nápor vody nevydržely a o těch cca 80 mrtvých lidech naštěstí víme jen z doslechu. Samotný pochod je neuvěřitelným zážitkem – tisíce lidí, svíčky, modlitební mlýnky, zpěv písní ... Kdyby se nejednalo o tak smutnou příležitost, řekl bych "prostě nádhera". Jsme z toho trochu nadšení a hlavně hodně smutní, a tak se vypravíme ještě na druhou večeři a pár piv. Při návratu do hotelu potkáváme pracovníka velvyslanectví, který se vyptává, kde jsme byli a kdy se vracíme do Delhi. Po naší odpovědi, že jedeme ještě do Kashmiru, nás varuje před povstaleckými boji. Když mu namítnu, že máme od průvodce jiné informace, jen rezignovaně dodá "vy jste z CK Alpina, že?" a odejde pryč.

Další den je zřejmé, že trek v Kashmiru už nestihneme. Zavádíme tedy tradici společných snídaní na terase hotelu, při kterých postupně likvidujeme zásoby paštik, salámů, sýrů, polévek a kdoví, čeho ještě; vše doplňujme místními plackami a jačím sýrem. Po bohaté snídani vyrážíme na prohlídku kláštera Spituk (Spituk Gompa). Koná se tady veliká sláva, protože po několika letech zvolili nového lámu, kterého právě dnes slavnostně uvádějí do funkce. Všude je tedy hromada lidí, všichni oslavují, rozdává se zdarma jídlo ... Celé si to užíváme, fotíme a nakonec se vracíme zpět do Lehu. Po obědě v jihoindické restauraci většinou uznáváme, že severoindické a tibetské jídlo je mnohem lepší. Odpoledne se jen tak potloukáme po městě a hlavně posíláme maily domů (roamingoví partneři našich operátorů tady nemají signál), protože čeští novináři se právě vzpamatovali a několik dní po skončení povodní rozpoutali doslova peklo, kdy neinformovaný čtenář či divák zpráv v ČR musí mít pocit, že minimálně půlka Indie je mrtvá. Velmi těžko se rodinným příslušníkům na dálku vysvětluje, že povodně zasáhly "jen" asi 10 % Lehu a že my klidně chodíme po městě a dáváme si pivo v restauracích.

Dopoledne následujícího dne se vypravíme na autobusové nádraží (respektive jeho zbytky) a zjišťujeme situaci kolem dopravy do Kashmiru. Jak už to tak bývá, máme dobrou a špatnou zprávu. Cesta je sice nouzově opravená (a tudíž otevřená), ale autobusy tam ještě nejezdí a řidiči jeepů se zatím bojí. Procházíme místní tržiště, v cukrárně si dáváme sladkosti s čajem a po obědě v Garden Restaurant (Zahradní restaurace) vyrážíme na prohlídku Shanti Stupa (nová, bílá) a Tisuru Stupa (stará, hnědá, částečně rozpadlá). Po návratu si ještě zajdeme na pivo do turistického baru, v němž žasneme na zásobami rozličného alkoholu. (Abyste tomu rozuměli, ve většině restaurací nekoupíte ani pivo. V turistických občas pivo mají, ale rozhodně to nebývá pravidlem. V celém Lehu je jediný obchod s alkoholem. Proto takové překvapení, že jsme narazili na bar, který je minimálně stejně dobře zásobený jako bary u nás.)

Snažíme se najít alespoň nějakou zábavu související s pohybem, a proto si na další den naplánujeme sjezd na horských kolech. Nejdříve se necháváme vyvézt do sedla Khardung La (5602 m. n. m.), které je oficiálně nejvyšším motorizovaným sedlem na světě. Odjezd se sice nepatrně zdrží (vyřizují se potřebná povolení), ale kolem poledne vyrážíme. Těsně před sedlem leží veliký kámen (spíše malá skála), který budou odstraňovat nejspíše několik dní, takže asi poslední kilometr jdeme po svých. Přesto se však nakonec dostáváme do (pro většinu z nás) rekordní nadmořské výšky – jak říká kamarád "už jen 40 metrů a máš Elbrus" a jak říkám já "odsud je mnohem blíž nahoru na Everest a K2 než dolů k moři". Po nezbytném focení se vracíme zpět k autobusu, nasedáme na vypůjčená kola a spouštíme se dolů. Kvalita kol sice není nic moc, ale docela si to užíváme. Občas zastavujeme na výhledy a focení a přibližně za dvě hodiny vracíme kola v Lehu. Celá trasa měří asi 40 km s převýšením přes 2000 metrů. Vzhledem k takovému výkonu si večeři a pivo rozhodně zasloužíme.

Ráno následujícícho dne se dozvídáme radostnou zprávu – řidiči jeepů se přestali bát, a tak zítra pojedeme do Kashmiru. Víme, že žádný trek nás už nečeká, proto nakupujeme suvenýry pro sebe i pro své daleké blízké. Na tibetských tržnicích ani jinde ve městě nepotkáváme téměř žádné turisty, všichni vyplašení z povodní odletěli do Delhi (za dvojnásobnou cenu než je obvyklé). Prodavači jsou zoufalí, všude slyšíme "speciální nabídka", "výprodej", "ceny jen pro vás", "konec sezony" apod. Ceny ovšem nabízí běžné a někteří dokonce dvojnásobné. Naštěstí díky Pavlovi víme, co by kolik přibližně mělo stát. Hodně proti srsti je mi (zde všude běžné) smlouvání, takže pokud je pro mě cena přijatelná, obvykle ji bez většího dohadování zaplatím. Odpoledne hrajeme na terase hotelu karty a dopíjíme většinu zásob slivovice. Večer se jdeme rozloučit do oblíbené tibetské restaurace.

Konečně nasedáme do dvou najatých jeepů a vydáváme se na cestu do Srinagaru. Hned pod Lehem objíždíme zničenou silnici po provizorních mostech a není nám úplně do zpěvu. Jinak trasa vede po dálnici, ale není dálnice jako dálnice ... zlaté české tankodromy ... některé naše polní cesty vypadají lépe než zdejší National Highway 1D. Pro představu asi bude stačit, že vzdálenost mezi Lehem a Srinagarem je přibližně 420 km a ujetí této trasy je naplánováno na dva dny. První den se přes Spituk, Khalsi, Lamayuru a sedla Fotu La a Namika La (s několika přestávkami na focení a jídlo) dostáváme do Kargilu, kde se ubytujeme v hotelu Crown, který zvenčí vypadá velmi dobře, ale uvnitř nápadně připomíná náš Glow Inn v Delhi. Poté následuje krátka prohlídka města zakončená večeří, na níž si navzdory varování průvodce a vzhledu místního řeznictví odvážně objednáváme skopové. Zřejmě se však naše zažívací trakty již natolik přizpůsobily indické stravě, že se tento hazard se zdravím obejde bez jakýchkoliv následků.

Po snídani v cukrárně začíná druhá polovina našeho přesunu. (Ne)cesta přes Kakshar a Matayan probíhá podobně jako včera. Přesto nás nakonec překvapuje situace za sedlem Zoji La, kde se o něco výše staví nová (prý lepší) cesta, takže hromady padajících kamenů asi na čtyřech místech zablokovaly tu původní. Po několikahodinovém čekání a marné snaze jednoho z buldozerů cestu zprůjezdnit se s požehnáním místních vojáků vydáváme po horní cestě, na které je bohužel zatím hodně vidět, že je spíše ve stadiu plánování než používání. Na jednom místě vítězí pud sebezáchovy a všichni vyskakujeme z auta ven. Nakonec vše dobře dopadne, a tak si po chvíli dáváme hodně pozdní oběd v Sonamargu. Poté pokračujeme dále – doprovázeni vůní marihuany, která roste všude kolem cesty jako plevel. Již za tmy konečně vystupujeme ve Srinagaru, když se předtím trochu pohádáme s řidiči, kteří nám neodbytně nabízejí zaručeně nejlepší a nejvýhodnější ubytování u svých známých (za což by samozřejmě inkasovali tučnou provizi). Nakonec se řidičů zbavíme a po večeři přejíždíme shikarami (dřevěné loďky) na hausbóty na Dal Lake (jezero Dal). Z všudypřítomného luxusu jsme všichni chvíli v šoku – máme dokonce vlastního sluhu, který nám připraví čaj, a tak jen sedíme na terase a popíjíme ...

Red Maitreya, Leh

Sušení cihel v Královském paláci, Leh

Barvení látek, Leh

Následky povodní u autobusového nádraží, Leh

Začátek pochodu za oběti povodní, Leh

Účastník pochodu za oběti povodní, Leh

Svíčkový pochod za oběti povodní, Leh

Klášter Spituk

Mnich v klášteře Spituk

Mniši v klášteře Spituk

Kigu Tak Market, Leh

Následky povodní u autobusového nádraží, Leh