Na posledním společném vícedenním přechodu nějakého pohoří jsme z pochopitelných důvodů byli téměř před čtyřmi lety. Nastal tedy nejvyšší čas tuto situaci napravit. Vybíráme si slovenskou Veľkou Fatru. Ta je sice nižší a turisty o něco méně navštěvovaná než známější Malá Fatra, ale krásou rozhodně nezaostává. Kvůli dopravním komplikacím poněkud měníme původní plán a vycházíme v pátek odpoledne ze známé obce Vlkolínec (památka UNESCO) nedaleko Ružomberoku. Po žluté turistické značce stoupáme do sedla Pod Sidorovom. Pokračujeme po zelené do sedla Vtáčnik (Pod Vtáčnikom) a dále do Vyšného Šiprúnskeho sedla. V jeho blízkosti si nacházíme nocležiště a po večeři se ukládáme ke spánku.

V sobotu se probouzíme do mlhy, která se jen velmi neochotně ztrácí. Po snídani nás čeká Nižné Šuprúnske sedlo, Smrekovica a zanedlouho také horský hotel Smrekovica. Tady obědváme, načež se vydáváme přes Skalnou Alpu a kolem Tanečnice na dnešní nejvyšší bod – 1567 metrů vysoký Rakytov. Ten nabízí nejdříve trochu náročnější stoupání a vzápětí krásné výhledy do blízkého i vzdáleného okolí. Následuje Minčol, sedlo Pod Čiernym kameňom a sedlo Ploskej. Po krátkém odpočinku nás po žluté čeká poslední větší převýšení na vrchol Ploská (1532 m n. m.). Protože máme ještě dost času, rozhodujeme se pro odbočku po červené k chatě Pod Borišovom, kde si dopřáváme zaslouženou odměnu. Po modré se přesouváme pod Chyžky – místo našeho dalšího noclehu.

Neděle nás vítá jasným počasím hned od rána, i vstávání a balení je tedy veselejší než včera. Vycházíme po červené, která nás vede přes rozcestí Koniarky a dále úbočím Suchého vrchu na nejvyšší vrchol Veľké Fatry Ostredok. Jedná se vlastně o dvojvrchol – zatímco donedávna se titulem nejvyšší pyšnil ten severní, od posledního měření před třemi lety vítězí jižní s 1596 metry nad mořem. Po nezbytných oslavách přecházíme přes Frčkov (1590 m n. m.) na Krížnou (1574 m n. m.) s několika vojenskými vysílači. Sestupujeme k prameni Kráľova studňa a po chvíli šplháme na nedaleký skalnatý vrchol Kráľova skala (1377 m n. m.). Následně nás vede zelená na Malou Krížnou. Docela prudkým klesáním se dostáváme přes Tureckou do Starých Hor. Zde slavnostně zakončujeme akci, i když nás ještě čeká přejezd autobusem do Bieleho Potoka (část Ružomberoku), ostré stoupání pro auto k Vlkolínci a samozřejmě zpáteční cesta, kterou přerušujeme výbornou večeří v naší oblíbené salaši Krajinka.

P. S. Ve výškovém profilu naleznete závěrečnou část mezi Bielym Potokom a Vlkolíncom v úvodu páteční trasy, protože se by se k nedělnímu profilu (vzhledem k autobusovému přejezdu) špatně zařazovala.

Vlkolínec

Krížna

Kráľova skala

Kráľova studňa

Výškový profil trasy – pátek (mezi Bielym Potokom a Vlkolíncom neděle)