Na posledním společném vícedenním přechodu nějakého pohoří jsme z pochopitelných důvodů byli téměř před čtyřmi lety. Nastal tedy nejvyšší čas tuto situaci napravit. Vybíráme si slovenskou Veľkou Fatru. Ta je sice nižší a turisty o něco méně navštěvovaná než známější Malá Fatra, ale krásou rozhodně nezaostává. Kvůli dopravním komplikacím poněkud měníme původní plán a vycházíme v pátek odpoledne ze známé obce Vlkolínec (památka UNESCO) nedaleko Ružomberoku. Po žluté turistické značce stoupáme do sedla Pod Sidorovom. Pokračujeme po zelené do sedla Vtáčnik (Pod Vtáčnikom) a dále do Vyšného Šiprúnskeho sedla. V jeho blízkosti si nacházíme nocležiště a po večeři se ukládáme ke spánku.

V sobotu se probouzíme do mlhy, která se jen velmi neochotně ztrácí. Po snídani nás čeká Nižné Šuprúnske sedlo, Smrekovica a zanedlouho také horský hotel Smrekovica. Tady obědváme, načež se vydáváme přes Skalnou Alpu a kolem Tanečnice na dnešní nejvyšší bod – 1567 metrů vysoký Rakytov. Ten nabízí nejdříve trochu náročnější stoupání a vzápětí krásné výhledy do blízkého i vzdáleného okolí. Následuje Minčol, sedlo Pod Čiernym kameňom a sedlo Ploskej. Po krátkém odpočinku nás po žluté čeká poslední větší převýšení na vrchol Ploská (1532 m. n. m.). Protože máme ještě dost času, rozhodujeme se pro odbočku po červené k chatě Pod Borišovom, kde si dopřáváme zaslouženou odměnu. Po modré se přesouváme pod Chyžky – místo našeho dalšího noclehu.

Neděle nás vítá jasným počasím hned od rána, i vstávání a balení je tedy veselejší než včera. Vycházíme po červené, která nás vede přes rozcestí Koniarky a dále úbočím Suchého vrchu na nejvyšší vrchol Veľké Fatry Ostredok. Jedná se vlastně o dvojvrchol – zatímco donedávna se titulem nejvyšší pyšnil ten severní, od posledního měření před třemi lety vítězí jižní s 1596 metry nad mořem. Po nezbytných oslavách přecházíme přes Frčkov (1590 m. n. m.) na Krížnou (1574 m. n. m.) s několika vojenskými vysílači. Sestupujeme k prameni Kráľova studňa a po chvíli šplháme na nedaleký skalnatý vrchol Kráľova skala (1377 m. n. m.). Následně nás vede zelená na Malou Krížnou. Docela prudkým klesáním se dostáváme přes Tureckou do Starých Hor. Zde slavnostně zakončujeme akci, i když nás ještě čeká přejezd autobusem do Bieleho Potoka (část Ružomberoku), ostré stoupání pro auto k Vlkolínci a samozřejmě zpáteční cesta, kterou přerušujeme výbornou večeří v naší oblíbené salaši Krajinka.

P. S. Ve výškovém profilu naleznete závěrečnou část mezi Bielym Potokom a Vlkolíncom v úvodu páteční trasy, protože se by se k nedělnímu profilu (vzhledem k autobusovému přejezdu) špatně zařazovala.

Vlkolínec

Krížna

Kráľova skala

Kráľova studňa

Výškový profil trasy – pátek (mezi Bielym Potokom a Vlkolíncom neděle)