Jak už bylo zmíněno v předchozím článku, poslední letošní dovolenou jsme se rozhodli strávit v Českém lese. Pro upřesnění jenom musím dodat, že šlo o cyklodovolenou. V počtu šesti cyklistů si pronajímáme chatu v Labuti (část obce Staré Sedliště), odkud podnikáme jednotlivé výlety.

Český les je pohoří na západním okraji naší republiky. Jedná se o málo navštěvovanou oblast, která v minulosti utrpěla jednak poválečným odsunem původních obyvatel, jednak následným vybudováním železné opony a přilehlého pohraničního pásma. Množství bývalých obcí je proto dnes úplně zaniklých nebo se z nich dochovaly jen stěží viditelné pozůstatky. Během našeho putování jsme obvykle nikoho nepotkávali, maximum tvořily dvě skupinky cyklistů za celý den. V některých obcích nejsou ani obchody, ani hospody; mnohde je problém zachytit signál mobilních operátorů. Prostě nádherné zapomenuté místo, kde budete téměř sami. A to je asi ten hlavní důvod, proč se nám tady tolik líbilo...

Na první vyjížďku vyrážíme v neděli ráno. Po cyklotrase č. 2207 směřujeme přes Hošťku do Nových Domků, odkud nás č. 2238 přivádí do první zaniklé obce (Hraničky). Pokračujeme kolem NPP Na Požárech přes bývalou Jedlinu. V Zadním Zahájí nás čeká krátká zajížďka lesem ke zřícenině Starého zámku. Po č. 2138 přijíždíme do Staré Knížecí Huti. Ve zdejším altánku se krátce občerstvíme a vydáváme se přes bývalou hájovnu Rendezvous k naučné stezce Lesná. Její nejzajímavější části tvoří přírodní památky Podkovák (rašelinové jezírko, masožravé rostliny) a Na Kolmu (množství rybníků s výskytem bobra). V obci Lesná se sice nachází zámek, ale místo plánovaného teplého jídla jsme nakonec rádi, že najdeme alespoň jeden obchod. Za Lesnou odbočujeme na č. 2172, která nás zanedlouho dovede k ruinám kostela sv. Anny. Následně se postupně cyklotrasami č. 36, 2172 a 2207 přes Maršovy Chody, Staré Sedliště a Mchov vracíme do Labutě.

V úterý ráno prší, a proto plánovaný start o něco odkládáme. Nakonec vyjíždíme po cyklotrase č. 2207 přes Staré Sedliště a Doly do Boru. Na blízkém Šibeničním vrchu se nachází malá rozhledna a památník Chodům, kteří byli upáleni na počátku 16. století. V samotném Boru stojí za prohlídku náměstí s kostelem sv. Mikuláše, zámek a nedaleká Loreta. Ještě nás čeká drobné občerstvení v jedné z restaurací a pokračujeme přes Borovany nádherným lesním úsekem (Výrovský a Brodský rybník) do Brodu u Stříbra. Cestou jsme se napojili na č. 2211, opět jedeme terénem a nakonec se objevujeme na silnici u obce Prostiboř. Po č. 37 šlapeme do Starého Sedla a následně nás č. 2238 přes Bonětice přivede do Stráže. Tady si jedna třetina z nás nemůže odpustit odbočku k lesnímu židovskému hřbitovu, z kterého se dochovalo jen pár náhrobních kamenů (podle zdejších informací se o devastaci mnohem více zasloužili komunisté po válce než nacisté během ní). Ze Stráže se přes Malé Dvorce dostáváme do Přimdy, kde si dopřáváme zaslouženou odměnu v podobě večeře v restauraci Kolowrat. Poté už jenom po č. 2236 sjíždíme zpět do Labutě.

Spadlý strom u vzpomínkového kříže na Georga Müllera – Labuť

Kostel sv. Markéty – Hošťka

Mokřady – Hošťka

Vzhledem k nulovému provozu si někteří cyklisté příliš nelámali hlavu se správnou stranou silnice

Památník přestřižení železné opony – Nové Domky (Rozvadov)

Vzpomínka na bývalou obec Hraničky

Bobrem poražený strom – PP Na Kolmu

Mulcerův rybník – PP Na Kolmu

Kamenná kaple – bývalá obec Kolm

Výhled z obce Lesná směrem na severovýchod