Po téměř třech měsících nás opět čeká víkendový pobyt na Slovensku. Na rozdíl od minulé návštěvy našich východních sousedů jsme si však tentokrát naplánovali vícedenní přechod s přespáním v přírodě. V rámci úspor místa v batohu a hlavně jeho hmotnosti (a také vzhledem k zákazu táboření v přírodní reservaci, kam se chystáme) si s sebou nebereme stany, ale tzv. žďáráky (bivakovací pytle).

Celá akce začíná pátečním odpoledním odjezdem z Ostravy. Po necelých třech hodinách vystupujeme v obci Oravská Polhora (680 m. n. m.), odkud se paradoxně vydáváme přesně na opačnou stranu, než leží náš cíl. Nejdříve se neznačenou cestou skrz pole a louky dostáváme do Dušáku (780 m. n. m.). Zde se napojíme na modrou turistickou značku a začínáme pomalu stoupat vzhůru. Těsně před setměním nacházíme vhodné místo na bivakování a rozkládáme ležení. Po večeři ještě chvíli řešíme, co dělat v případě noční návštěvy medvěda, a nakonec postupně usínáme. Během noci se sice několikrát dává do deště, ale těch pár kapek vody kvality mého nového žďáráku rozhodně nemůže prověřit.

Ráno těsně před odchodem začíná pršet poměrně vytrvale, ovšem naštěstí ne moc silně, takže polovina z nás ani nevytahuje pláštěnky a spokojí se s bundami. Zanedlouho se k dešti přidává i mlha. Modrou značku, které se držíme již od včerejška, na Skalisku (1495 m. n. m.) vyměníme za zelenou a zanedlouho dobýváme vrchol Pilsko (1557 m. n. m.). Přes polské sjezdovky se dostáváme na červenou, po které jdeme úbočím Pilska a nakonec sestupujeme do sedla Hliny (810 m. n. m.), kde si dopřejeme obědovou přestávku. Během sestupu se docela vyčasí a občas zahlédneme i slunce. Po odpočinku pokračujeme po souběžně vedoucí modré a červené víceméně hřebenovou trasou přes několik vrcholů a sedel (zhruba mezi 800 a 1100 m. n. m.), tudíž neustále stoupáme či klesáme (často docela prudce). Z důvodu chybějících rozcestníků se domníváme, že jsme ještě nedošli na vrchol Beskyd (cca polovina dnešní trasy) a že tedy máme časovou ztrátu. Proto jdeme a jdeme a jdeme ... až najednou stojíme na rozcestí Horné Gluchačky (887 m. n. m.), odkud je to už jenom slabá půlhodinka k plánovanému nocležišti pod Jaloveckým sedlem. Tady se nám podaří najít přístřešek, který prohlásíme za ideální místo na přespání. Po večeři si ještě nějakou dobu povídáme o prázdninových zážitcích, než nás všechny přemůže spánek.

V neděli se probouzíme do docela hezkého počasí; slunce se sice objevuje nejdříve poněkud nesměle, ale později svítí stále častěji a intensivněji. Vycházíme do Jaloveckého sedla (996 m. n. m.) a pokračujeme vzhůru na první dnešní vrchol, kterým je Malá Babia hora (1517 m. n. m.). Po nezbytných výhledech a krátkém odpočinku sestoupíme do sedla Brona (1408 m. n. m.), odkud se polovina z nás obětuje a sejde směrem do Polska sehnat vodu. Poté všichni opět stoupáme k hlavnímu cíli našeho víkendového putování. Cestou nás doprovází zpěv z probíhající mše, a možná i proto jsme nakonec úspěšní – Babia hora (1723 m. n. m.) je dobyta. Mše už sice skončila, ale vrchol stále okupuje celá řada lidí, a tak se ani moc nezdržujeme. Po několika snímcích a rozeslání vítězných sms scházíme o pár desítek metrů níže a obědváme. Poté nás čeká už jen sestup po žluté na Hviezdoslavovu horáreň, odkud pokračujeme Hviezdoslavovou alejí k chatě Slaná voda. Po mírně pozdním obědě se neznačenou cestou přes kopec vracíme k autu do Oravské Polhory a celkem logicky jedeme domů (tentokrát přes Polsko, což je rychlejší).

Výhled přes Oravskou Polhoru na vrcholy Babia hora (uprostřed) a Malá Babia hora (vlevo)

Nad Dušákem

Mlžný vrchol Pilsko (1557 m. n. m.)

Pod Pilskem rozhodně rostou

Sedlo Hliny

Netypické oplocení jedné pastviny pod Beskydem

Přístřešek (nocležiště) pod Jaloveckým sedlem

Pod Malou Babiou horou

Malá Babia hora (1517 m. n. m.)

Výhled z Malé Babie hory do Polska

Malá Babia hora

Babia hora

Výhled z Babie hory směrem na Pilsko

Připomínka několika výstupů Jana Pavla II. na vrchol

Babia hora (1723 m. n. m.)

Výhled z Babie hory směrem na vodní nádrž Orava

Babia hora

Vrbovka úzkolistá

Pramen při sestupu

Hořec tolitovitý

Pastvina u Hviezdoslavovy horárni

Hviezdoslavova horáreň (Hájovňa na Rovniach)